Vyváženost mezi tréninkem a odpočinkem

23.05.2020

Někdy je to těžké, snažíme se, přidáváme si před tréninkem, mimo trénink, ale konečný výsledný efekt není takový, jaký bychom si přáli...Věřím, že těmito okamžiky jste si všichni už někdy prošli, a to buď ve sportu, škole či zaměstnáni. Ten pocit je frustrující, máme špatnou náladu, která se pak na nás může projevovat v dalších aspektech života. Dnešní doba je těžká a my si ji rozhodně neulehčujeme. Všichni po nás něco chtějí- rodiče, abychom se dobře učili a vystudovali ještě dalších 5 let vysoké školy, trenér, ten vyžaduje disciplínu a maximální výkon atd. Každý, i my sami od sebe vyžadujeme neustále maximální výkon. Chyba je v tom, že neumíme psychicky odpočívat neboli dobíjet mentální energii, a proto se někdy cítíme "prostě na hovno" a jsme energicky vybití. Dnešní článek bude o důležitosti odpočinku během sezóny a vlastně i života, protože pokud chceme podávat co nejlepší výkony, musíme být na to co nejlépe odpočatí a nažhavení Nabití energií!

Vyváženost tréninku a odpočinku

Proto, abychom podávali během sezóny dobré a vyrovnané výkony je vhodné si stanovit svůj vlastní tréninko - odpočinkový režim. Slovo vlastní je v tomhle ohledu velmi důležité zmínit. Každý z nás je jiný a vyhovují nám odlišné formy odpočinku, někdo si nejlépe odpočine v přírodě, jiný v sauně atd. Jestliže chceme odvádět kvalitní sportovní práci, je důležitost odpočinku naprosto stěžejní. Když se cítíme "fresh" jsou naše výkony o level lepší, než když je tomu naopak. Určitě není v pořádku si na sebe naložit hodně. Jo já vím, kolik je hodně? Těžko říct. Počet tréninkových jednotek si musíme stanovit sami, někdo zvládne 4 tréninky týdně + víkendové zápasy, jiný hráč preferuje 3 tréninky + víkendové zápasy. Toto stanovení je hodně individuální, záleží na tom, jakou školu studuje nebo jak těžké máme zaměstnání, popř. zda už se musíme o někoho starat (myšleno děti). Je třeba brát v potaz, že pokud budeme zanedbávat tyto věci: školu, zaměstnání nebo rodinu, tak nám to na výsledné pohodě určitě nepřidá, ba naopak nám to může spíše uškodit a naše výkony budou mít sestupnou tendenci. Na náš výkon, má vliv pořádná dávka faktorů.

Formy odpočinku

Níže Vám uvedu pár příkladu formy odpočinku. Některé z nich si pak podrobněji rozebereme v dalších článcích, protože si, dle mého názoru, zaslouží více pozornosti.

Sauna - zlepšuje imunitu, urychluje regeneraci a rovněž slouží jako "oáza" pro odpočinek. Kdo se do sauny naučil chodit a pocítil její benefity na svém těle, tak tento návyk v podobě návštěvy sauny vynechá jen zřídka kdy. Úplně postačí návštěva 1x týdně.

Důchod neboli nic nedělání - tato verze odpočinku je celkem obtížná (aspoň pro mě). Zkuste si každý den vyhradit aspoň 5 až 10 minut, kdy nebudete NIC dělat, jenom sedět a čumět.

Krásný příklad nic nedělání
Krásný příklad nic nedělání

Otužování - zlepšuje imunitu, urychluje regeneraci, zvyšuje testosteron (pro sportovce hodně důležitý hormon) a pomáhá s vytvářením tzv. hnědého tuku, který zvyšuje množství energie. Čím jsme starší, tak máme tohoto tuku méně a méně, proto je vhodné se jednou za čas vystavit chladným podmínkám.

Pohyb v přírodě a na slunci - tato forma odpočinku má mnoho benefitů. Zkuste zapátrat v paměti a pouvažovat například nad tím, jak se cítíte po dovolené, kde většinu dne trávíte venku?

Spánek - o benefitech spánku byla už řeč, tady jen pro připomenutí Spánek

Doufám, že dnešní čtení pro Vás bylo přínosné a formy odpočinku, které jsou uvedeny výše využijete nebo aspoň vyzkoušíte k následnému zvýšení Vaší výkonnosti.

Pokud se Vám článek líbil a chcete mě podpořit, ta ho neváhejte sdílet na svém profilu 😊

Sport,odpočinek, regenerace
Sport