Večerní a ranní rutina

13.05.2020

Všichni určitě dobře znáte pořekadlo ,,ráno dělá den", s tímto spojením určitě souhlasím, ale trošku jsem si ho poupravil na ,,večer dělá ráno". Ano, zní to poněkud kostrbatě. To, jaké činnosti provádíme každý večer před spánek, popřípadě ráno po probuzení, nám do značné míry předurčují kvalitu našeho dne. Pokud každý večer koukáme na seriály nebo flámujeme do pozdních hodin, můžeme si být téměř jistí, že tento režim nám ke zvyšování výkonnosti dozajista moc nepomáhá, protože například svalová regenerace je nejvyšší mezi 10 hodinou večerní až 2 hodinnou ranní. To samé platí pro naše každodenní rána. Jestli jsme zvyklí ještě půl hodiny po probuzení ležet v posteli a projíždět internet se smrští aktuálních novinek ve světě (zprávy většinou nejsou moc pozitivního ražení) nebo sledovat fotky na Instagramu, kde se každý tváří, jak má suprový život, tak tyto činnosti nás můžou hnedka z rána dostat tak trošku do stresu a špatné nálady, což my ale nechceme nebo snad ano?

V dnešním článku Vám poskytnu pár tipů na to, jak strávit přibližně poslední hodinu před spánkem a jak maximalizovat svou energii hnedka z rána po probuzení. Těmto dvěma časovým úsekům dáme pojmenování večerní a ranní rutina.

Večerní rutina

Přibližně poslední hodinu před spánek bychom už měli trávit v relaxačním módu. Našemu tělu dáme signál, že den už bude končit a pomalu ho připravíme na kvalitní spánek. V bodech níže Vám uvedu příklad činností, které je vhodné provádět ve večerních hodinách. Samozřejmostí je maximální eliminace modrého světla z mobilních telefonů a TV.

  • Teplá sprcha nebo vana. Teplá voda má skvělé relaxační účinky na naše tělo, odbourává stres, uvolňuje svaly a snižuje množství kortizolu, kterého se chceme před spánkem zbavit nebo ho snížit na co nejnižší úroveň. Pro maximalisty: doporučuji vyzkoušet horkou vanu s Epsomskou solí (vhodné zařadit tak jednou týdně, například tehdy, když se cítíme hodně fyzicky nebo psychicky unaveni).
  • Četba knížky. Nejlépe nějaká autobiografie oblíbeného sportovce, herce nebo umělce, která Vám dodá inspiraci. Četba knížek před spaním rovněž podporuje snění.
  • Vděčnost. Sami pro sebe si řekněte nebo spíše napište 3 až 5 věcí, za které jste byli v ten den vděční.
  • Diář. Naplánujte si aktivity, které Vás čekají další den. Osobně používám Doller, který mi naprosto vyhovuje.

Ranní rutina

Po kvalitním spánku se potřebujeme ráno pořádně nakopnout a maximalizovat svou energii, ze které budeme těžit celý následující den. Jak už jsem psal na začátku, po probuzení bychom určitě neměli ihned sáhnout pro mobil a sjíždět sociální sítě. My potřebujeme nejprve přivítat nový den! Takže jak na to?

  • Ranní elixír. 3dcl. vody + trochu limetkové šťávy + necelou čajovou lžičku himalájské soli.
  • Vzduch. Vylézt na balkón nebo z okna a pořádně se prodýchat. Pro maximalisty: 30 hlubokých nádechů a výdechů do břicha, po posledním výdechu 20 - 30s zádrž dechu.
  • Ledová sprcha. Kdo není zvyklý se vystavovat ledové vodě, doporučuji jít krůček po krůčku tzn., prvních cca. 10 dní pouštět vodu jen na nohy a pak postupně přidávat další části těla.
  • Slunce. Pokud nám to počasí dovolí, je rovněž důležité se hnedka z rána vystavit aspoň na pár minut slunečnímu svitu. Slunce spouští v našem těle tzv. vnitřní hodiny, které nám následně dávají signály například k jídlu.
  • Cvičení. Trocha pohybu, např. pár kliků po ránu určitě neuškodí.
  • Snídaně.
Čistá voda s limetkou a špetkou himalájské soli
Čistá voda s limetkou a špetkou himalájské soli

Doufám, že dnešní čtení pro Vás bylo přínosné a principy, které jsou uvedeny výše využijete k maximalizaci svého spánku a nakopnutí do nového dne.

Pokud se Vám článek líbil a chcete mě podpořit, ta ho neváhejte sdílet na svém profilu 😊

Sport