Správné ,,naladění“ na trénink/zápas

03.05.2020

Abych se přiznal, tak jsem moc nevěděl, jak by měl přesně znít nadpis dnešního článku, proto je slovo naladění uvedeno v uvozovkách. Jako další varianty názvu mě napadly např. slova jako připravenost nebo před tréninková (zápasová) příprava. Možná právě slovní spojení před tréninková příprava vystihuje přesně to, čemu se budu dneska věnovat a jak velkou váhu bychom tomu měli přisoudit. Klidně si pojem před tréninková příprava upravte a dejte tomu název před zápasová příprava, to zní více sexy. Já se zaměřím spíše na tréninkový proces, protože ten má většinový podíl na zápasových výsledcích.

Pro mě je toto téma obzvlášť důležité, protože to, jak jsme naladění na trénink do značné míry ovlivňuje kvalitu a výsledný efekt tréninkového procesu. Dneska úplně vypustím věci jako kvalitní spánek a strava. Zaměřím se spíše na mentální tréninkové zaměření. Osobně si myslím, že v momentálním období přípravy (předpřípravy) na novou sezónu je nejvhodnější přesně takové věci na sobě zkoušet. Obecně považuji právě ,,naladěnost" na trénink jako jeden z bodů, na kterých bychom měli pracovat. V momentě, kdy jdeme na trénink dobře naladění, motivovaní a soustředí, má trénink úplně jinou úroveň, než když to je naopak. Vezměte si, že sezóna (teď beru čistě florbalovou část) má cca. 9 měsíců tzn., v případě četnosti tréninkových jednotek 2x nebo 3x týdně (jsou i výjimky) absolvujeme za sezónní období přibližně 72 popř. 100 tréninků. Kdybych k tomu připočetl LP, tak se nám počet tréninků vyšplhá na odhadovanou hodnotu 95 až 115 tréninků ročně. A teď si každý šáhněme na naše svědomí a sami sebe se zeptejme na to, kolik tréninkových procesů jsme odjeli ,,naplno", na kolika trénincích jsme byli motivování a soustředění? Zamysleme se nad tím, na jaký stupínek výkonnosti by nás dostalo, kdybychom takových tréninků absolvovali co nejvíce. Nejlepší na tom je zjištění, že toto tréninkové nastavení můžeme do značné míry sami ovlivnit tím, že si to uvědomíme. A teď tak trošku kopnu do vět, které jsem napsal výše, kde zmiňuji jen samotný trénink, protože, to, jak k sobě přistupujeme v mimo tréninkový proces, to nám do značné míry ovlivňuje naše naladění, motivaci, soustředění a nažhavenost na trénink. Mimo tréninkový režim je pro mě alfou a omegou postupného zvyšování naší výkonnosti. Mimo hřiště trávíme spoustu času a je hodně důležité, jak tyto chvíle využíváme a konkrétně kterým činnost se věnujeme.

Jak se naladit před samotným tréninkem?

Před tréninkovou jednotkou bychom si měli položit tu nejzákladnější otázku, a to PROČ? Každý má své proč jiné, každý na sobě pracujeme z jiného důvodu. Máme odlišné cíle např. cítit se dobře, zhubnout, být na čerstvém vzduchu, dát 70 gólů, vyhrát olympiádu atd. Je hodně důležité, abychom si správně nastavili a ujasnili, to své PROČ. Odpověď na tuto otázku nás musí motivovat, měli bychom v sobě cítit ,,drive", chuť, oheň a zároveň být plně soustředění na trénink, který nás čeká. Tuto odpověď si klidně napište na papír a pověste např. doma na viditelné místo, každé ráno si to pak můžete přečíst a po nějakém časem se Vám to tzv. ,,vryje" do hlavy.

Dalším stěžejním faktorem, který nám ovlivní kvalitu procesu je před tréninkové rozcvičení. Hodně lidí této fázi nepřikládá velkou váhu a částečně to berou za nutné zlo, které musí podstoupit. Tady v tomhle případě, je to na odpovědnosti každého z nás, jaký k tomu zaujmeme postoj. Podle mě si ale každý z nás vzpomene na trénink/zápas, kdy se plnohodnotně rozcvičil a následně pocítil benefity v pozdější fázi. Jestli chceme naší nažhavenost posunout na ještě vyšší level, zkuste se podívat např. na nějaké plavecké, atletické závody nebo spíše na fotbalisty, kteří vystupují z autobusu před zápasem. Všimli jste si to toho někdy? Mám na mysli, ty velká sluchátka a hudbu, která v nich zní. Správná hudba nás dokáže neuvěřitelně nakopnout a povzbudit do akce. Nedivím se, že se jí někdy přezdívá povolený doping.

Doufám, že se Vám dnešní článek líbil. Kdybyste měli nějaké tipy, které například Vás pořádně namotivují, podělte se o ně. Inspirace není nikdy dost! 😊 

Sport